Westelsebaan 170
3271 Averbode
RPR Leuven 0479.684.695
FSMA: 060858cA
Verbonden agent voor Belins NV
Geldig vanaf 16/02/2022
Je tevredenheid staat voor ons centraal. Altijd. Daarom staan het respect voor je privacy en de bescherming van je persoonsgegevens bij DVV voorop.
Om je producten, innovatieve digitale tools, services en informatie aan te kunnen bieden die echt iets voor je betekenen, verwerken we je gegevens. Waarbij het respect voor je privacy boven alles staat. Dat is ons engagement.
Daarom stelden we dit Privacycharter op. We willen je duidelijk informeren over hoe we je privacy beschermen en hoe we rekening houden met je voorkeuren. Je persoonsgegevens worden niet verkocht aan derden. Er we voeren consequent controles uit op het naleven van dit charter.
Dit charter is van toepassing op alle natuurlijke personen, zowel voor privé- als voor professionele klantrelaties met DVV.
Belins NV, gekend onder de merk- en handelsnaam DVV, met maatschappelijke zetel Karel Rogierplein 11 - 1210 Brussel (hierna “DVV”).
Met dit charter informeren we je over de verwerking van je persoonsgegevens waarvoor DVV verantwoordelijk is.
Je kan contact opnemen met onze Data Protection Officer (‘DPO’, of verantwoordelijke voor gegevensbescherming) door hem aan te schrijven op het volgende adres: DVV, ter attentie van de DPO – Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel of door een e-mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De regelgeving rond de verwerking van persoonsgegevens heeft alleen betrekking op natuurlijke personen en op personen die een rechtspersoon vertegenwoordigen zoals een bedrijf, een gemeente of een vereniging. De regelgeving is niet van toepassing op de rechtspersoon zelf.
Persoonsgegevens omvatten alle informatie over jou als geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Dit kan gaan om contactgegevens, een identificatienummer, financiële gegevens, verzekeringsgegevens, geografische gegevens, online identificatiegegevens of elk ander persoonsgebonden gegeven in verband met jou.
De verwerking van persoonsgegevens omvat elke mogelijke bewerking van deze gegevens, zoals het verzamelen, registreren, gebruiken of bewaren ervan.
DVV verwerkt persoonsgegevens van onder andere (kandidaat-) verzekeringnemers, prospecten, verzekerden, begunstigden, derden (bijvoorbeeld slachtoffers en getuigen) en (kandidaat-)kredietnemers voor diverse doeleinden (zie punt 5 van dit Privacycharter), op basis van diverse rechtsgronden (zie punt 6) en ziet erop toe dat enkel de noodzakelijke gegevens worden verwerkt.
Persoonsgegevens in het kader van je privé- en/of je professionele klantrelatie met DVV
Specifiek voor prospecten
We verzamelen je gegevens wanneer je in contact komt met DVV, bijvoorbeeld wanneer je:
We verwerken je persoonsgegevens voor verschillende doeleinden, zoals:
5.1 Het leveren van contractueel afgesproken diensten of het voorbereiden van contracten op je vraag en de daaraan verbonden boekhoudkundige en/of administratieve aangelegenheden
5.2 DVV, onze klanten en het publiek beschermen
5.3 Producten en diensten van DVV onderhouden en verbeteren, of nieuwe producten en diensten ontwikkelen
5.4 Het personaliseren van je gebruikservaring en onze communicatie conform je persoonlijke voorkeuren
5.5 Profiling en geaggregeerde reporting
5.6 Om je te contacteren
DVV verwerkt je persoonsgegevens enkel in één van de volgende gevallen:
DVV verkoopt je persoonsgegevens niet aan derden. Hieronder vind je een overzicht van wanneer gegevens kunnen worden uitgewisseld.
7.1 De Belfius-groep
DVV is een merk- en handelsnaam van Belins NV, welke deel uitmaakt van de Belfius-groep. De Belfius-groep omvat hoofdzakelijk Belfius Bank, Belfius Insurance (inclusief het zelfstandige netwerk van DVV agenten), Crefius, Elantis, Belfius Lease, Belfius Lease Services, Belfius Auto Lease, Belfius Commercial Finance, Belfius Insurance Services Finance, Corona, VDL-Interass, Qualitass, The Studio, Jaimy, Jane... De samenstelling van de Belfius-groep kan uiteraard voortdurend evolueren.
Voor sommige van de doeleinden vermeld onder punt 5 kunnen gegevens worden uitgewisseld binnen de Belfius-groep. De ondernemingen en medewerkers binnen de Belfius-groep hebben enkel toegang tot je gegevens als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van hun taak (bijvoorbeeld om de verzekeringstarieven te bepalen).
7.2 Specifieke dienstverleners
Soms is het nodig dat we om operationele redenen een beroep doen op zorgvuldig geselecteerde organisaties buiten onze groep.
Ook voor specifieke dienstverlening kan worden samengewerkt met externe partijen, zoals bijvoorbeeld reclame-, evenementen- en studiebureaus, ICT-dienstverleners, online en sociale netwerkproviders, veiligheidspersoneel, advocaten, gerechtsdeurwaarders, incassobureaus...
Ook voor de uitvoering van een aantal verplichtingen tegenover haar verzekeringnemers en/of verzekerden doet DVV een beroep op gespecialiseerde dienstverleners zoals: het e-Healthplatform van de overheid (ehealth.fgov.be), schaderegelingsbureaus, Datassur ESV (datassur.be), Assurcard NV (assurcard.be), herverzekeringsondernemingen en -makelaars, experten, herstellers, privédetectives, de overheid...
Ook in het kader van audits en voor het bekomen en behouden van bepaalde certificaten en kwaliteitslabels, moeten we soms gegevens uitwisselen met externe partijen, hoofdzakelijk auditkantoren of andere onafhankelijke controle-instanties, die onze interne werking controleren om na te gaan of we aan de nodige kwaliteitsvoorwaarden voldoen.
Ook hier kunnen de personen die in dergelijke gevallen gemachtigd zijn om je gegevens te gebruiken, dat enkel binnen de strikte limieten van hun specifieke contractuele of wettelijke opdracht.
Indien we een beroep doen op een onderneming buiten de Europese Economische Zone, doen we dat enkel als we garanties bekomen rond eenzelfde adequaat beschermingsniveau met betrekking tot je persoonsgegevens als binnen de EU.
7.3 Overheidsinstanties
In sommige gevallen is DVV wettelijk verplicht om bepaalde persoonsgegevens mee te delen aan instellingen zoals bijvoorbeeld de Nationale Bank van België:
Het CAP is een gegevensbestand dat wordt beheerd door de Nationale Bank van België (Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel).
DVV is wettelijk verplicht bepaalde gegevens aan het CAP mee te delen wanneer je met DVV een contractuele relatie heeft, zoals bedoeld door artikel 4 van de wet van 8 juli 2018 en meer bepaald de volgende twee categorieën van contractuele relaties:
Zo wordt je rijksregisternummer of, als dit niet gekend is, je identificatienummer van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid meegedeeld. Bij gebrek aan dergelijke identificatienummers registreert het CAP je naam en eerste officiële voornaam, geboortedatum, geboorteplaats en geboorteland.
Bij bovengenoemde verzekeringsovereenkomsten moet DVV het in euro uitgedrukte, periodieke geglobaliseerde bedrag waarop het geheel van dergelijke met de klant gesloten verzekeringsovereenkomsten slaat aan het CAP meedelen.
De gegevens die worden geregistreerd in het CAP worden er in opgeslagen en bewaard gedurende 10 jaar vanaf het einde van een voornoemde contractuele relatie van een specifieke categorie aan het CAP meegedeeld. De gegevens met betrekking tot de periodieke saldi en de periodiek geglobaliseerde bedragen worden in het CAP opgeslagen gedurende 10 jaar. En dit vanaf het einde van het jaar tijdens hetwelk het periodieke saldo of het periodiek geglobaliseerde bedrag volgens de wetgeving moet worden vastgesteld met het oog op mededeling aan het CAP. De identificatiegegevens worden bewaard in het CAP tot het einde van het laatste jaar van een ononderbroken periode van 10 jaar waarin geen enkel gegeven werd geregistreerd in verband met de betrokken persoon.
De gegevens die worden geregistreerd in het CAP mogen onder andere gebruikt worden in het kader van een fiscaal onderzoek en in het kader van het opsporen van strafbare inbreuken, waaronder het witwassen van geld en de financiering van het terrorisme en de zware criminaliteit, mits de voorwaarden die de wet oplegt worden nageleefd.
De Nationale Bank van België bewaart de lijst van de informatie-aanvragen bij het CAP 2 kalenderjaren.
Je hebt het recht om je gegevens in te zien bij de Nationale Bank van België en om zowel DVV als de Nationale Bank van België te contacteren voor de verbetering of verwijdering van onjuiste gegevens die het CAP op je naam zou geregistreerd hebben.
7.4 Uitwisseling van informatie in het kader van de opsporing en bestrijding van verzekeringsfraude en risico-analyse
Algemeen – Elke fraude of poging tot fraude wordt gesanctioneerd volgens de toepasselijke wetgeving en/of de algemene of bijzondere voorwaarden en kan aanleiding geven tot strafrechtelijke vervolging. Om verzekeringsfraude op te sporen en te bestrijden en risico’s te analyseren, wisselen verzekeraars bepaalde persoonsgegevens uit. Hieronder tref je meer informatie aan omtrent twee databanken die daartoe werden opgericht binnen de verzekeringssector. Occasioneel zullen verzekeraars daarenboven rechtstreeks informatie, waaronder persoonsgegevens, uitwisselen in het kader van de opsporing en bestrijding van verzekeringsfraude.
RSR-bestand – Het RSR-bestand wordt beheerd door Datassur (1000 Brussel, de Meeûssquare 29, KBO-nummer 0456.501.103), de verwerkingsverantwoordelijke. De persoonsgegevens van de (kandidaat) verzekerde kunnen, in het gerechtvaardigd belang van de verzekeraars die lid zijn van Datassur, worden meegedeeld aan Datassur voor opname in het RSR-bestand. Het doel van het RSR-bestand is een goede risicoanalyse en de bestrijding van verzekeringsfraude. De opname van persoonsgegevens in het RSR-bestand is enkel mogelijk in de gevallen die via https://www.datassur.be/nl/diensten/rsr kunnen worden geraadpleegd. Een verzekeraar mag geen beslissing nemen die uitsluitend is gebaseerd op informatie uit het RSR-bestand.
Schadedatabank – De Schadedatabank wordt beheerd door Alfa Belgium (1000 Brussel, de Meeûssquare 29, KBO-nummer 0833.843.870), de verwerkingsverantwoordelijke. Na de melding van een schadegeval in de tak motorrijtuigen zullen een beperkt aantal persoonsgegevens van de verzekerde, bestuurder en tegenpartij die bij het schadegeval betrokken zijn in het gerechtvaardigd belang van de leden van Alfa Belgium worden meegedeeld aan Alfa Belgium voor opname in de Schadedatabank. De leden van Alfa Belgium zijn de verzekeraars, het BGWF en het BBAV. Het doel van de Schadedatabank is de bestrijding van (georganiseerde) verzekeringsfraude. De functionaliteit van de Schadedatabank is beperkt tot het verstrekken van neutrale informatie, zonder enige analyse of onderzoek naar mogelijke fraude. Op basis van het resultatenbestand kunnen de leden van Alfa Belgium mogelijke verbanden vaststellen tussen schadedossiers. De analyse van het resultatenbestand en het verdere onderzoek blijven de exclusieve bevoegdheid en verantwoordelijkheid van de leden van Alfa Belgium. Een verzekeraar mag geen beslissing nemen die uitsluitend is gebaseerd op informatie uit de Schadedatabank.
Je rechten en bijkomende informatie – Als betrokkene heb je een recht op informatie, recht van toegang, recht op correctie, recht op verwijdering, recht op beperking van de verwerking, recht op bezwaar en recht om klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., www.gegevensbeschermingsautoriteit.be). Om je rechten uit te oefenen aangaande het RSR-bestand kan je steeds contact opnemen met Datassur (1000 Brussel, de Meeûssquare 29, of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Om je rechten uit te oefenen aangaande de Schadedatabank kan je steeds contact opnemen met Alfa Belgium (1000 Brussel, de Meeûssquare 29, of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je dient een kopie van de voorzijde van je identiteitskaart toe te voegen aan je brief of email. Bijkomende informatie over het beleid van Datassur en Alfa Belgium inzake de verwerking van persoonsgegevens en je rechten als betrokkene is beschikbaar via https://www.datassur.be/nl/privacy-notice (Datassur) en https://www.alfa-belgium.be/nl/privacy (Alfa Belgium).
7.5 Samenwerking met herverzekeraar en bijstandsverlener Europ Assistance
De persoonsgegevens die door Europ Assistance worden verzameld naar aanleiding van een bijstandsaanvraag worden door Europ Assistance verwerkt als verwerkingsverantwoordelijke. Meer informatie over de verwerking van je persoonsgegevens, de doeleinden van de verwerking en het uitoefenen van je rechten vind je terug in het Privacycharter van Europ Assistance op https://www.europ-assistance.be/nl/privacy.
8.1 Je rechten ten aanzien van DVV
Je hebt recht op inzage van je persoonsgegevens. Dit houdt in dat je uitsluitsel krijgt over de al dan niet verwerking van je persoonsgegevens en inzage krijgt via een globaal overzicht.
Je hebt recht op het corrigeren en het verwijderen van je persoonsgegevens. Zijn je persoonsgegevens onjuist, onvolledig of niet relevant, of wil je ze laten verwijderen, dan kan je ze laten wijzigen, aanvullen of, indien de wet dit toestaat, laten wissen.
In bepaalde gevallen heb je ook het recht om een beperking van de verwerking van je gegevens te vragen voor een bepaalde dienstverlening en het recht op verzet tegen het gebruik van je gegevens op basis van gerechtvaardigd belang (zie punt 6).
Je hebt het recht op overdracht van persoonsgegevens. Bepaalde gegevens die je ons bezorgde mag je onder bepaalde voorwaarden laten overdragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke of aan jezelf.
Je hebt het recht om je te verzetten tegen het gebruik van je persoonsgegevens voor direct marketing. Je kan op elk moment aangeven dat je niet wilt dat we je gegevens verzamelen, bewaren en verwerken voor directmarketingdoeleinden. Je ontvangt dan geen commerciële voorstellen meer.
Je hebt het recht om niet enkel te worden onderworpen aan een volledig automatische individuele besluitvorming. Bepaalde gegevensverwerkingen en processen verlopen volledig geautomatiseerd zonder menselijke tussenkomst. Zo kunnen we bijvoorbeeld nog sneller antwoorden op bepaalde krediet- of verzekeringsaanvragen.
Voor de onderschrijving van overlijdensdekkingen en niet-levensverzekeringen vindt desgevallend een profilering plaats die aanleiding kan geven tot een automatische individuele besluitvorming, dit in het kader van een correcte evaluatie en aanvaarding van het risico. Voor de aanvaarding en tarificatie van het risico en de bepaling van de waarborgen worden immers segmentatiecriteria gehanteerd. Deze worden beschreven in de bijzondere voorwaarden van de betrokken producten, alsook op de website: https://www.dvv.be/nl/wettelijke-informatie/segmentatiecriteria.html.
Je kan vragen om de tussenkomst van één van onze medewerkers, je standpunt meedelen en de beslissing betwisten indien je het niet eens zou zijn met het resultaat van zo’n volledig geautomatiseerd proces.
8.2 Je rechten ten aanzien van derde partijen waarmee DVV samenwerkt
Wanneer op jouw initiatief persoonsgegevens worden uitgewisseld met derde partijen, zal je je rechten ten aanzien van die partijen kunnen uitoefenen overeenkomstig de privacyverklaringen van die partijen, die aan je worden meegedeeld. Wanneer je gegevens wilt corrigeren of laten verwijderen, zal DVV redelijke inspanningen doen om die derde partijen daarvan op de hoogte te brengen.
8.3 Je rechten in functie van de persoon of entiteit die je vertegenwoordigt
De regelgeving rond de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en je rechten daaromtrent hebben alleen betrekking op natuurlijke personen die ofwel zichzelf vertegenwoordigen, ofwel een andere natuurlijke persoon vertegenwoordigen, ofwel een rechtspersoon vertegenwoordigen zoals een bedrijf, gemeente of vereniging. De regelgeving is niet van toepassing op de rechtspersoon zelf.
Het uitoefenen van je rechten is steeds gelinkt aan één persoon of entiteit die je op dat moment vertegenwoordigt.
Concreet:
8.4 Hoe kan je deze rechten uitoefenen?
Voor de uitoefening van je rechten kan je contact opnemen met ons:
8.5 Recht om klacht in te dienen
Heb je een klacht over de uitoefening van je rechten, dan is onze dienst Klachtenbeheer er om je te helpen. Je kan contact opnemen via mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via brief naar DVV – ter attentie van de Klachtendienst, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel.
Ga je niet akkoord met het standpunt van DVV of wens je een klacht in te dienen? Neem dan contact op met de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (www.gegevensbeschermingsautoriteit.be). Je kan daar ook een klacht indienen.
8.6 Je verantwoordelijkheid
Je bent verantwoordelijk om je gegevens zo accuraat mogelijk en up-to-date te houden. Geef aanpassingen dus op tijd door, bijvoorbeeld bij een verhuis, huwelijk, echtscheiding…
Je bent verantwoordelijk om privé en professioneel gebruikte contactgegevens uit elkaar te houden (zie punt 8.3).
Dit hangt af van het soort persoonsgegevens, het onderschreven product en de toepasselijke wet- en regelgeving. De gegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk voor de verwerking waarvoor ze werden ingezameld. De gegevens worden steeds bewaard gedurende de volledige looptijd van het onderschreven product en de toepasselijke bewaartermijn.
We houden je op de hoogte van elke wijziging.
Je kan het Privacycharter ook altijd bekijken in je DVV-agentschap of op www.dvv.be/privacycharter